TERTAWALAH untuk KESEHATAN anda

>> September 03, 2009

Laughter

Pagi yang indah…wah segar sekali pemandangannya!Lihat betapa senangnya gadis ini

Ada waktunya kita menempuh hari yang penuh dengan tekanan sedangkan tanpa kita sadari ia sebenarnya bisa diredakan dengan sedikit lelucon dan ketawa ha ha ha…

Karena itu terdapat ungkapan yang menyebut ‘ketawa itu penawar duka terutama ketika menghibur mereka yang dilanda kemurungan atau kesedihan.

Fakta bahawa ketawa itu penawar duka yang mujarab juga sukar ditolak, kerana secara logik pada saat seseorang sedang ketawa tidak mungkin pada masa sama mereka memikirkan perkara yang menyedihkan,setuju nggak!

Bahkan, sudah banyak dibuktikan bahawa seseorang yang senantiasa hidup gembira dianugerahkan kesehatan yang berkepanjangan istilahnya:”panjang umur” gitu deh.

Para dokter spesialispun juga percaya bahawa ketawa bukan sekadar terapi yang mampu mengobati ketegangan atau tekanan, bahkan ia mampu menghindari berbagai penyakit berbahaya termasuk kanker, kencing manis, sakit jantung dan darah tinggi.

Para dokter turut mengakui bahawa ketawa bisa meningkatkan kesihatan dari segi fizikal mahupun mental.

Seorang profesor perubatan dari University Of California Irnive, Amerika Syarikat, Lee Berk dan kumpulan penyelidiknya sejak bertahun-tahun berusaha merungkaikan bagaimana mood seseorang itu bisa memberi pengaruh kepada sistem imun dalam tubuh dan mempunyai kaitan dengan penyakit.

Mereka menemukan bahawa ketawa juga mempunyai peranan penting dalam melawan virus, bakteria, kanker dan penyakit jantung.

Dalam laporan awalnya, Berk mendapati bahawa menonton video berbentuk humor selama sejam dapat mengurangkan penghasilan hormon stres dan membantu sistem imun tubuh menentang virus dan bakteria,hebat ya.

Bagaimanapun sebenarnya banyak lagi effek yang dibawa oleh ketawa. Dia membuat penelitian terhadap 10 orang lelaki dengan mengukur tanda-tanda tekanan atau stres masing-masing dan memberitahu mereka bahwa dalam tempoh tiga hari lagi mereka akan menyaksikan video humor.

Semangat atau perasaan setiap lelaki tersebut ternyata meningkat sebelum menyaksikan video itu lagi. Dua hari sebelum tayangan video tersebut tahap kemurungan (depresi) menurun 51 persen, kebingungan 36 persen, kemarahan 19 persen, keletihan 15 persen dan tekanan 9 persen.

Sejurus setelah selesai menyaksikan video humor tersebut, kemurungan dan kemarahan menurun 89 persen, keletihan 87 persen, kebingungan 75 persen dan tekanan 61 persen.

Berk berkata, walaupun sekedar menunggu untuk melihat cerita-cerita humor sudah bisa menceriakan hidup dan mempunyai efek positif pada kesehatan. Dia menyebut pengaruh ini sebagai ‘harapan biologi’.

“Kami percaya ini bisa membantu pasien pulih daripada berbagai masalah berkaitan mental,” katanya.

Jadi secara kesimpulannya, merancang untuk menonton filem berbentuk humor atau menghabiskan waktu dengan rakan-rakan yang bisa diajak ketawa bisa memberi faedah positif pada kesehatan anda.

Justeru itu beritahu bos,atasan atau pengurus klub yang anda sertai agar menyampaikan ucapannya dengan lebih ceria dan diselipkan sedikit dengan unsur-unsur humor jika mahu karyawan,bawahanya, pelajar atau anggota klub yang ia pimpin menjadi SEHAT.

Anda juga bisa memasang gambar/tulisan-tulisan yang lucu pada dinding kamar anda agar suasana jadi lebih ceria dan kesehatanpun jadi terjaga dan yang pasti jangan suka marah-marah mending senyum itu lebih baik untuk kesehatan.

Selamat Mencoba…

Artikel Terkait



0 comments:

Posting Komentar

Ruang Corat-coret......GRATIS!

Pengikut

  © ABUTIAR BLOG Copyright 2009

Back to TOP