LUPA,LUPA,OH LUPA

>> September 03, 2009

Duck-shaped pottery from Gaya, 5th or 6th century.

Manusia adalah makhluq tuhan yang paling mulia sebab memiliki akal dan fikiran dan inilah yang membedakannya dengan makhluq-makhluq ciptaan Allah yang lain,satu fenomena alam manusia sering melakukan kesalahan danjuga lupa dalam melakukan sesuatu.

Fakta menyebutkan sekitar 15 juta orang meninggalkan secangkir teh sehingga dingin hari ini, sementara kira-kira jumlah penduduk dunia yang sama akan terlupa di mana mereka meletakkan kunci kereta atau rumah.

Manakala 12 juta lagi pergi ke pasar/supermarket dan betul-betul lupa apa yang perlu dibeli. Jumlah manusia yang sama juga akan lupa mengenai pakaian basah dalam mesin basuh, menurut kajian yang dijalankan oleh National-Lottery.co.uk.

Nomor PIN, pasword dan pekerjaan rumah seperti mengeluarkan makanan dingin dari lemari es, dan mengecas telepon genggam juga merupakan masalah yang termasuk dalam penelitian itu .

Survey yang sama juga menyebutkan lelaki lebih berkemungkinan lupa mengenai sesuatu dibanding wanita – walaupun kaum hawa secara umumnya mempunyai lebih banyak perkara yang perlu diingat.

Jurubicara National Lottery berkata, orang British lebih sibuk kini dengan pekerjaan dan kehidupan peribadi, jadi kita mempunyai terlalu banyak untuk disimpan dalam otak yang terlalu berserabut.

“Gaya hidup modern yang sibuk, peningkatan beban kerja dan tekanan turut memainkan peranan. Namun teknologi modern seperti komputer, telefon membantu kita mengingat perkara-perkara penting setiap hari,” katanya.

Penelitian itu juga menunjukkan, banyak orang sering terlupa nama kawan lama, anak sendiri, tanggal ulang tahun sendiri dan pasangannya serta ulang tahun perkahwinannya.

ANTARA HAL-HAL YANG PALING SERING DILUPAKAN:

Membiarkan secangkir teh hingga jadi dingin

Di mana anda meletakkan kunci

Untuk apa anda ke toko

Pakaian basah di dalam mesin cuci

Mengecas telefon genggam / iPod

Di mana anda meletakkan kenderaan

Menyiram tanaman bunga

Umur sendiri

Membeli susu

Mengunci kereta

Di mana anda letakkan dompet dan lain sebagainya.

Kalau diri anda pribadi bagaimana apa juga sering mengalami lupa akan sesuatu hal?



Artikel Terkait



0 comments:

Posting Komentar

Ruang Corat-coret......GRATIS!

Pengikut

  © ABUTIAR BLOG Copyright 2009

Back to TOP