Kasih sayang adalah kunci kesejahteraan keluarga dan masyarakat

>> April 26, 2010

Hallo sobat apa kabar?Pernahkah anda berfikir bahwa kita hidup dalam dunia ini tak bisa lepas dari ketergantungan dari orang-orang disekitar kita,apakah itu keluarga kita sendiri,saudara dan juga para tetangga sebelah kita.Oleh sebab itu kita harus menjaga keharmonisan dalam kita berhubungan dengan orang-orang disekitar kita.Sifat kasih sayang merupakan kunci persatuan umat  manusia. Seorang pemimpin pengasih dan prihatin, menyebabkan rakyat dan pengikut hormat serta menyanjunginya. Seorang ayah penyayang dan prihatin, akan dicintai dan dihormati anak dan isterinya,ya kan???

Demikianlah rahasia kekuatan kasih sayang dalam kehidupan manusia. Kasih sayang akan mendekatkan antara benua, negara dan mengikat persaudaraan manusiawi sekalipun berlainan bangsa, agama, budaya, warna kulit serta pangkat.

Kasih sayang juga kunci kesejahteraan keluarga dan masyarakat. Oleh sebab itu, penting bagi kita selalu berusaha supaya disayangi dan sekali gus menyayangi orang lain,Romantis gitu..

Jika kita seorang anak, usahakan kita disayangi ibu bapak, Jika kita ibu bapak, usahakan anak menyayangi kita. Dengan demikian, akan wujud dalam rumah tangga, orang tua sayang pada anak dan anak sayang pada orang tua.

Bagi pasangan suami isteri, kita mesti berusaha supaya pasangan disayangi dan menyayangi kita. Demikian juga dengan pemimpin negara, pengajar, pemimpin perusahaan atau para pejabat pemerintahan, perlulah berusaha menyayangi dan disayangi orang di bawahnya  demi menjadi pemacu kesejahteraan sejagat.

Ambillah hikmahnya bagaimana kasih sayang seekor kucing dan ular seperti diceritakan Imam Malik bin Dinar. Menurut beliau ketika hendak makan, tiba-tiba seekor kucing menyambar sepotong daging dari mangkuknya.

Lalu beliau mengekori ke mana ia dibawa. Rupa-rupanya kucing itu meninggalkan daging tersebut ke dalam lubang berbatu yang dihuni seekor ular buta yang kelaparan. Renungilah, betapa pengasih dan penyayang hewan itu walaupun berlainan jenis.

Allah sengaja memamerkan naluri sayang binatang ini untuk menjadi pengajaran bagi manusia. Walaupun ada antaranya bersifat ganas, tetapi kasih sayangnya sangat tinggi.

Masalah  perceraian yang tinggi di kalangan masyarakat Islam memang membimbangkan, kegagalan ibu bapak mengawal tingkah laku jelek anaknya, peningkatan gejala sosial, kurangnya semangat hidup bertetangga, tidak mengambil berat masalah masyarakat, seakan pertanda perasaan kasih sayang dalam masyarakat sudah hilang.

Sebagai Muslim dan Mukmin berpegang dengan al-Quran dan sunnah, marilah kita menghayati semangat kasih sayang dan muhibah dalam kehidupan seharian demi mencapai keredaan Allah dan kebahagiaan dunia serta akhirat.

Kita tentunya sering mendengar dan melihat para pemimpin akan selalu mengangkat sumpah diawal jabatanya,semoga saja sumpah mereka akan diterjemahkan dalam tindakan nyata demi keamanan dan kedamaian rakyatnya.

Firman Allah bermaksud: "Kamu tidak dikira salah oleh Allah mengenai sumpah kamu yang tidak disengajakan, akan tetapi kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat." (Surah al-Maidah, ayat 89) .

Artikel Terkait



Posting Komentar

Ruang Corat-coret......GRATIS!

Pengikut

  © ABUTIAR BLOG Copyright 2009

Back to TOP