Hikmah Dibalik membaca BISMILLAH

>> April 16, 2010

Assalamualaikum...
Apa kabar sob?semoga masih dalam keadaan sehat walafiat,amin kali ini aku akan menceritakan sebuah kisah yang aku ambil dalam sebuah kumpulan kisah-kisah islami,yaitu:Hikmah dibalik membaca BISMILLAH,diriwayatkan:

Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajiban agama dan tidak mahu berbuat kebaikan. Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak berbicara dan setiap kali dia hendak memulai sesuatu senantiasa didahului dengan lafadz Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya itu dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya.

Suaminya berkata sambil mengejak, "Apalah engkau ni selalunya Bismillah, Bismillah. Sebentar-sebentar Bismillah."

Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu."
Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang aman, di samping itu suaminya telah mengetahui dimana istrinya menyimpan duit tersebut. Kemudian dengan diam-diam suaminya itu mengambil duit tersebut dan membuang wadah tempat menyimpan uang tersebut ke perigi dibelakang rumahnya.

Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Mana uang yang aku berikan kepada engkau dulu,coba bawa sini."

Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan duit yang telah diambil suaminya secara diam-diam itu ketempatnya semula,kemudian sang istri mengambilnya dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia merasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mulai mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulai sesuatu pekerjaan.

Dari kisah diatas dapat diambil kesimpulan bahwa sebagai seorang muslim hendaknya kita senantiasda mengingat Allah dalam setiap langkah dan perbuatan yang akan kita kerjakan agar mendapat lindungan dan hidayah dari-NYa.


Artikel Terkait



Posting Komentar

Ruang Corat-coret......GRATIS!

Pengikut

  © ABUTIAR BLOG Copyright 2009

Back to TOP